Buitenlandse reis naar Maastricht
February 19, 2024 15:07

Op dinsdagmiddag zijn we allemaal in het station van Hasselt samen gekomen. Vanuit Hasselt namen we een bus van De Lijn naar Maastricht. Omdat de trein van één student te laat was, is één van de vrijwilligers in Hasselt gebleven om op deze student te wachten.  Ze hebben de volgende bus genomen. Uiteindelijk was iedereen op tijd in Maastricht. De eerste avond hadden we de kans om het carnaval van Maastricht te zien en te ervaren. Daarna hebben we samen pizza gegeten op restaurant en spelletjes gespeeld in het hostel.

Woensdag begon de dag met een stadswandeling. We hebben enkele kerken, het stadspark, boekhandel Dominicanen en de markt bezocht. Bij de Bisschopsmolen hadden we de kans om een echte Limburgse vlaai te proberen. Na de wandeling hadden de studenten een beetje vrije tijd om te lunchen en de stad beter te leren kennen. Daarna hebben we samen het Museum van Illusies bezocht en veel grappige foto’s gemaakt. Na het museumbezoek was er meer vrije tijd en 's avonds hebben we een tour in de mergelgrotten gekregen. Dat vond iedereen heel leuk. We kregen uitleg over de geschiedenis van de grotten en de vorming van mergel. We hebben ook ervaren hoe het is om in volledige duisternis te lopen. Na deze dag waren we allemaal heel moe omdat we heel veel hadden gewandeld.

Donderdag hadden de studenten een beetje vrije tijd 's ochtends. Om 11u verzamelden we bij het Bonnefanten museum. Daar hebben we moderne kunst gezien en enkele studenten hebben ook hun eigen kunstwerk gemaakt. Na het museum hebben we samen geluncht en daarna hebben we een stadsspel gespeeld. Tijdens het spel moesten de studenten plaatsen zoeken, foto’s maken en enkele taken en raadsels oplossen overal in de stad. Het winnende team heeft een zak stroopwafels gekregen. Omdat iedereen zo goed heeft gespeeld, hebben de vrijwilligers iedereen met poffertjes beloond. 's Avonds was er vrije tijd en sommige studenten hebben bijvoorbeeld bowling gedaan. In het hostel speelden de achterblijvers een kahoot (een interactief meerkeuzenvragenspel) die de vrijwilligers hadden gemaakt met vragen over de reis, Maastricht en over de vrijwilligers zelf.

Vrijdag was de laatste dag. Deze begon ook met wat vrije tijd. De laatste activiteit die we samen hadden was een boottocht op de Maas. Daarna hebben we lunch gegeten en zijn we naar het hostel gewandeld om onze bagage te halen. Dan was het al tijd naar België terugkeren. In het station namen we afscheid.

Het was een heel toffe reis en we hopen dat iedereen het leuk vond!